Beoordelingsdocumenten examenopdrachten

Opdracht 1 en 5 - D1-K1-W1


Product: verslag van jouw oriëntatie op hbo-vervolgstudie
 

Onvoldoende

Voldoende

Goed

 
De student heeft alle beoordelingscriteria in onderstaande kolom laten zien.
De student heeft alle beoordelingscriteria in onderstaande kolom laten zien.
De student heeft alle beoordelingscriteria uit de kolom voldoende laten zien plus:
Inhoud
De student heeft één of meerdere stappen niet doorlopen en
verantwoord.
De student:
heeft zich een beeld gevormd van beroepen waarvoor hbo-niveau vereist is en de bijbehorende beroepsperspectieven
heeft gekeken welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen
heeft de verschillen onderzocht tussen zijn mbo-opleiding en de beoogde hbo-opleiding, wat betreft verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag
heeft de verschillen onderzocht tussen zijn mbo- opleiding en de beoogde hbo-opleiding, wat betreft loopbaanperspectieven
heeft verschillende activiteiten ondernomen om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen, voorlichtingsbijeenkomsten volgen)
heeft een keuze gemaakt voor een vervolgstap in zijn (school-)loopbaan, heeft deze keuze onderbouwd met resultaten van zijn
onderzoek
heeft zijn keuze en de onderbouwing daarvan duidelijk gepresenteerd,
toont vertrouwen in en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze
De student:
+ Gebruikt en vergelijkt informatie van verschillende bronnen.
+ Selecteert informatie op basis van relevantie, samenhang en betrouwbaarheid.
+ Formuleert vragen en zoekt bronnen in geval van onduidelijkheden
+ Schat de betrouwbaarheid van bronnen in
+ Bedenkt en formuleert vooraf wat hij wil weten
+ Ordent informatie op basis van relevantie, samenhang en betrouwbaarheid
 
Naam student:

 
Studentnummer:
 
Resultaat werkproces D1-K1-W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en -beroepen
  • Onvoldoende
  • Voldoende
  • Goed
Naam en handtekening beoordelaar


 
Verantwoord hier het resultaat “onvoldoende”
 
 
 


Opdracht 2 – D1-K1-W2:


Product: uitwerking van studieopdracht (individueel)

Onvoldoende

Voldoende

Goed

cesuur

De studenten heeft één of meerdere van onderstaande criteria op onvoldoende niveau getoond.
Alle onderstaande beoordelingscriteria zijn getoond in de studieopdracht. 
De student heeft alle beoordelingscriteria van de categorie voldoende laten zien én de student voldoet aan tenminste 75% van alle onderstaande criteria:
Prestatie-indicatoren
De student:
De student:
De student:
 



1. VOORBEREIDEN
De student:
De student:
De student:
Formuleren van (onderzoeks)vragen
heeft geen of niet relevante (onderzoeks)vragen geformuleerd.
heeft de groepsopdracht bestudeerd en relevante (onderzoeks) vragen gesteld om na te gaan welke informatie nodig is.
+ heeft onderzoeksvragen en daarvan afgeleide deelvragen geformuleerd.
Onderzoeksplan
heeft geen plan gemaakt of weerslag gemaakt van zijn onderzoeksmethode.
heeft zelfstandig onderzoek uitgevoerd en heeft de gekozen onderzoeksmethode en de gevonden resultaten beschreven in een verslag.
+ heeft een haalbaar en volledig onderzoeksplan met bijbehorende tijdsplanning opgesteld.
2. UITVOEREN
De student:
De student:
De student:
Verzamelen informatie
heeft geen of weinig (verschillende) bronnen geraadpleegd, de bronnen  niet vastgelegd of niet-relevante informatie verzameld.
is nagegaan waar hij de benodigde informatie kan vinden, heeft relevante informatie verzameld en heeft diverse bronnen vergeleken.
+ heeft verschillende voor het onderzoek relevante bronnen geraadpleegd, vergeleken en volgens richtlijnen gedaan aan bronvermelding; heeft Engelse (vak)literatuur gebruikt
Systematische en methodische aanpak
heeft de gevonden informatie niet beoordeeld op relevantie, betrouwbaarheid en juistheid.
heeft alle verzamelde informatie bestudeerd en geordend, en beoordeeld op basis van relevantie, betrouwbaarheid en juistheid.
+ heeft alle informatie correct en systematisch beoordeeld en de gerapporteerd over de methodische aanpak en resultaten.
3. RAPPORTEREN
De student:
De student:
De student:
Conclusie
heeft een niet logische, onduidelijke conclusie getrokken.
heeft een logische conclusies getrokken op basis van de verzamelde gegevens, die antwoord geven op de (onderzoeks)vragen.
+ heeft gereflecteerd op het onderzoeksaanpak, en bediscussieert de resultaten.
Taal en vormgeving (schriftelijk)

heeft bondig en vlot geformuleerd in correct Nederlands (3F) en afgestemd op de doelgroep.
+ heeft zich aan de richtlijnen gehouden voor opbouw, heeft passende en aantrekkelijke vormgegeven, heeft een volledig verslaglegging gemaakt met voldoende details en onderbouwing van keuzes.
Delen van bevindingen (mondeling)
heeft zijn bevindingen en conclusie niet gedeeld met anderen of deze niet onderbouwd met argumenten.
heeft zijn bevindingen en conclusie van het eigen onderzoek met anderen gedeeld in discussies en/of presentaties, en heeft deze onderbouwd met argumenten.
+ heeft de conclusie, keuzes in het onderzoeksproces met volledig en juist onderbouwd.
Naam student:

 
Studentnummer:
 
Resultaat werkproces D1-K1-W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht
  • Onvoldoende
  • Voldoende
  • Goed
Naam en handtekening beoordelaar

 
Verantwoord hier het resultaat “onvoldoende”
 
 
 


Opdracht 3 – D1-K1-W3:


cesuur

De studenten heeft één of meerdere van onderstaande criteria op onvoldoende niveau getoond.
Alle onderstaande beoordelingscriteria zijn getoond in de beoordelingsmatrix . 
De student heeft alle beoordelingscriteria van de categorie voldoende laten zien én de student voldoet aan tenminste 75% van alle onderstaande criteria:

Prestatie-indicatoren

De student:
De student:
De student:

 

 
 
 

Inbreng

heeft geen/weinig interesse in de groepsopdracht en brengt geen ideeën in.
toont interesse in de groepsopdracht en brengt ideeën in.
+heeft een betrokken houding en brengt veel ideeën in.

 

toont geen/weinig interesse in de inbreng van anderen.
staat open voor de inbreng van anderen.
+gaat door op de inbreng van anderen

Planmatig werken

draagt niet actief bij aan het maken van afspraken.
maakt afspraken met de werkgroep over de uitvoering van de groepsopdracht, doelen, taakverdeling, stappenplan met deadlines, wijze van opleveren en presentatie.
+neemt het voortouw in het maken van een planning en in de bespreking van de taakverdeling.

 

werkt niet volgens afspraken.
werkt volgens afspraken.
+ lost eventuele planningsproblemen op

Actieve bijdrage voortgang

neemt niet actief deel aan de bespreking van de voortgang.
neemt actief deel aan de bespreking van de voortgang.
+stelt oplossingen voor bij stagnaties van de voortgang

Probleemoplossend vermogen

draagt niet bij/ werkt niet mee aan het oplossen van problemen.
draagt bij/werkt mee aan het oplossen van problemen.
+draagt alternatieven aan voor het oplossen van problemen

Feedback

geeft geen feedback.
geeft feedback op gedrag van groepsleden en op resultaten.
+geeft regelmatig constructieve feedback en is ook kritisch op zichzelf.

 

doet niets met ontvangen feedback.
reageert op ontvangen feedback.
+verwerkt ontvangen feedback positief
Naam student:

 
Studentnummer:
 
Resultaat werkproces D1-K1-W3: Werkt samen in projectgroepen
  • Onvoldoende
  • Voldoende
  • Goed
Naam en handtekening beoordelaar

 
Verantwoord hier het resultaat “onvoldoende”
 


Opdracht 4 – D1-K1-W4


Product: reflectieverslag

Onvoldoende

Voldoende

Goed


De studenten heeft één of meerdere van onderstaande criteria op onvoldoende niveau getoond.
Alle onderstaande beoordelingscriteria zijn getoond in het reflectieverslag. 
De student heeft alle beoordelingscriteria van de categorie voldoende laten zien én de student voldoet aan tenminste 75% van alle onderstaande criteria:
1. CONCLUSIE
De student:
De student:
De student:
Duidelijke keuze
heeft een niet logische en onduidelijke conclusie getrokken/keuze gemaakt voor een vervolgstap in zijn (school-) loopbaan.
heeft een logische conclusie getrokken en duidelijke keuze gemaakt voor een vervolgstap in zijn (school-)loopbaan en heeft dit  vergeleken met eerdere ideeën over zijn loopbaan-perspectief.
+ heeft een samenhangende en eenduidige conclusie getrokken en de verschillende afwegingen tegen elkaar afgezet
Onderbouwing van keuze
heeft zijn keuze niet onderbouwd met resultaten uit zijn onderzoek.
 
heeft zijn keuze onderbouwd met resultaten van zijn oriëntatie-onderzoek en zelftests; heeft dit gedaan op basis van zijn reflectie op eigen kwaliteiten en ambities met betrekking tot het volgen van een hbo-studie.
+ heeft de wijze waarop de afzonderlijke bronnen bijgedragen hebben aan de conclusie.
Evaluatie van bronnen
 
 
+ heeft de mate van betrouwbaarheid van de bronnen benoemd.
Vervolgstappen
heeft geen vervolgstappen geformuleerd op basis van de conclusie voor het sturen van de eigen ontwikkeling of (studie)loopbaan.
heeft logische vervolgstappen geformuleerd op basis van de conclusie voor het sturen van de eigen ontwikkeling/(studie-)loopbaan.
+ heeft de vervolgstappen in kaart gebracht met een realistische planning.
2. REFLECTIE 
De student:
De student:
De student:
Kritisch in kaart brengen eigen capaciteiten
heeft de eigen capaciteiten in relatie tot eigen ambities of een vervolgstudie in het hbo niet in kaart gebracht.
heeft de eigen capaciteiten in relatie tot eigen ambities of een vervolgstudie in het hbo in kaart gebracht en is daarbij kritisch en realistisch.
+ heeft de eigen capaciteiten op de aspecten gedrag, kennis en vaardigheden kritisch beschreven.
 
Feedback van anderen
heeft geen feedback verzameld of deze niet benoemt.
heeft feedback verzameld, onder andere in (begeleidings)gesprekken, en heeft deze benoemd in het verslag.
+ heeft de verkregen feedback gekoppeld aan de eigen capaciteiten, bevindingen en ambities.
Reflectie op keuzeproces
heeft niet of onvoldoende gereflecteerd op het keuzeproces.
heeft het eigen keuzeproces beschreven op basis van de vijf loopbaancompetenties.
+ heeft de vijf loopbaancompetenties afzonderlijk tegen elkaar afgewogen in het keuzeproces.
Verbeteracties
heeft geen verbeteracties geformuleerd.
heeft op basis van analyse van eigen capaciteiten en ambities enkele algemene verbeteracties geformuleerd.
+ heeft meerdere specifieke, realistische en meetbare acties en verbeterpunten geformuleerd.
3. VERSLAG
Het verslag:
Het verslag:
Het verslag:
Taal en vormgeving (schriftelijk)

heeft bondig en vlot geformuleerd in correct Nederlands (3F).
+ heeft zich aan de richtlijnen gehouden voor opbouw, heeft passende en aantrekkelijke vormgegeven, heeft een volledig verslaglegging gemaakt met voldoende details en onderbouwing van keuzes.
Naam student:

 
Studentnummer:
 
Resultaat werkproces D1-K1-W4: Reflecteert op gedrag en resultaten
  • Onvoldoende
  • Voldoende
  • Goed
Naam en handtekening beoordelaar 1:
 
 
Naam en handtekening beoordelaar 2:
 
 
Verantwoord hier het resultaat “onvoldoende”
 
 
 















Naar boven
/var/www/demo2.blendedlearning.learningmatters.nl