Bijlage 7: Tips voor vergaderen en voorzitten

De voorzitter


Taken van de voorzitter: algemeen

  • de zorg voor de agenda en (evt.) bijbehorende stukken
  • de zorg voor alle formaliteiten
  • de bewaking van de vergaderstructuur (aankondigen van agendapunten etc.)
  • de zorg voor een goed verloop van de discussie


Taken voor de vergadering

  • oriëntatie op de deelnemers
  • agenda opstellen en tijdig verspreiden onder de deelnemers
  • agendapunten  voorstructureren (taken  goed voorbereiden!)
  • oriëntatie op  vergaderprocedures  (stemmingen e.d.)
  • afspraak met notulist maken (manier van notuleren, bijv. verslag of actielijst maken)


Taken tijdens de vergadering

  • vergadering openen: welkom heten en bespreking van de agenda
  • agendapunt inleiden: precies aangeven wat het doel en het belang is van de bespreking ervan
  • structuur  vasthouden:
    • woordenbrij kort samenvatten
    • afdwalingen signaleren en teruggaan naar het onderwerp
    • voorbarige opmerkingen naar later verschuiven
  • ideeën of commentaren inventariseren
  • de deelnemers stimuleren tot deelname (door middel van het stellen van inhoudelijke vragen, om voorbeelden vragen, doorvragen, persoonlijk aanspreken)
  • meningsverschillen hanteren en consensus bereiken met de projectgroep en soms knopen doorhakken

Taken na de vergadering

  • controle op de gemaakte notulen
  • controle op de toezending van de notulen
  • controle op de gemaakte afspraken


De notulist


  • Geef per agendapunt de essentie weer, maak samenvattende notulen. Maar schrijf wel volledige zinnen, geen telegramstijl
  • Notuleer afspraken en besluiten heel precies: zet bijvoorbeeld een %‐teken in de kantlijn (=afspraak / besluit), handig voor besluitenlijst aan het eind
  • Bekijk van tevoren goed de agenda, maak een hoofdindeling voor de structuur van de agenda
  • Maak onderscheid in hoofd‐ en bijzaken en vraag toelichting bij onduidelijkheden
  • Geen namen, behalve van actienemers of sprekers met nadrukkelijk eigen standpunt
  • Werk je aantekeningen zo snel mogelijk na de vergadering uit!


De deelnemers


Taken voor de vergadering

  • oriënteren op de agenda
  • oriënteren op de andere deelnemers
  • oriënteren op de verschillende agendapunten
  •  de vergadering goed voorbereiden



Taken tijdens de vergadering

  • meewerken aan de structuur: maak duidelijk hoe jouw bijdrage samenhangt met die van een ander
  • sfeer zo werkbaar mogelijk houden
  • goed luisteren (terugkoppelen dan pas reageren), helder zenden (kort, eenduidig en gestructureerd) en kritisch en constructief omgaan met evaluaties
  •  eventueel het geven van feedback aan de voorzitter




Taken na de vergadering 


  • notulen tijdig ophalen en controleren
  • gemaakte  afspraken nakomen


  • Opening en agenda
  • Welkom heten, werkwijze voorzitter, taken aangeven, presentielijst, vaststellen agenda en eventueel inventariseren van de w.v.t.t.k (wat verder ter tafel komt).
  • Notulen vorige vergadering   
  • Opmerkingen naar aanleiding van de vorige notulen, eventueel controle van de actiepunten
  • Ingekomen stukken                             
  • Bijvoorbeeld post
  • Mededelingen
  • Korte mededelingen over zaken die van belang zijn voor de groep
  • Agendapunten
  • De onderwerpen die deze vergadering besproken moeten worden
  • W.v.t.t.k.
  • Zaken die in dezelfde vergadering besproken moeten worden, maar die nog niet op de agenda stonden. Dit kunnen punten naar aanleiding van de notulen, ingekomen stukken of mededelingen zijn.
  • Rondvraag
  • Gelegenheid voor vragen en opmerkingen
  • Evaluatie
  • Terugkijken op hoe de vergadering verlopen is en hoe de deelnemers bijgedragen hebben
  • Sluiting
  • Bedanken voor de bijdrage, nieuwe vergadering vaststellen en vergadering afsluiten



Naar boven
/var/www/demo2.blendedlearning.learningmatters.nl