WP 1.2 Zoeken, selecteren en analyseren van informatie en WP 1.3 Samenwerken in projectgroepen

Algemeen

Als beginnend beroepsbeoefenaar verzamel en bestudeert je(ten behoeve van een (studie)opdracht) informatie. Je gaat o.b.v. de informatiebehoefte/vraag na waar hij bepaalde informatie kan vinden, zoekt verschillende informatiebronnen en stelt relevante vragen om bij personen relevante informatie te verzamelen. Desgewenst doe je zelf onderzoek om informatie te verzamelen. Je ordent de informatie op basis van relevantie/belang en betrouwbaarheid, beoordeelt de informatie op juistheid en vat de informatie samen. Je formuleert een reactie op de informatiebehoefte/vraag en/of geeft de verzamelde informatie weer. Waar gevraagd zet jij de gevonden informatie in bij discussies, presentaties en de onderbouwing van argumenten.

Je werkt in projectgroepen samen met andere studenten aan opdrachten/beroepstaken, die voorbereidend zijn op het niveau in het hbo. In de projectgroep maak jij afspraken over de uitvoering van de opdracht/beroepstaak, de taakverdeling en de planning. Jij maakt met de projectgroep hierover afspraken.

In de projectgroep bespreek jij de voortgang, geef jij feedback en ontvangt je feedback op gedrag en (tussen)resultaten en toets jij tussentijds het resultaat aan de gestelde eisen. Jij houdt hiervoor overzicht over het groepswerk in relatie met jouw eigen taken en verantwoordelijkheden binnen de projectgroep.

Resultaat

  • De gehanteerde informatiebronnen, de analyse en de weergave van de informatie zijn voldoende om in verschillende situaties juiste en betrouwbare informatie te verstrekken.
  • De samenwerking met anderen heeft een positieve bijdrage aan het eindproduct/resultaat.

Het eindproduct/resultaat van de opdracht/beroepstaak voldoet aan de gestelde eisen.

Gedrag

  • Gebruikt analyserend vermogen: definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofden bijzaken en trekt logische conclusies.
  • Stelt zich onderzoekend op: stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en is kritisch ten opzichte van de weergave van informatie.
  • Formuleert vlot, bondig en in correct Nederlands, stelt informatie af op de vraag/behoefte en doelgroep en is volledig in de bronvermelding.
  • Laat bereidheid tot samenwerken zien: draagt gezamenlijke verantwoordelijkheid voor proces en resultaat, staat open voor de inbreng van anderen, komt afspraken na  en lost meningsverschillen op.
  • Werkt systematisch: formuleert heldere doelen en stappen, houdt zich aan deadlines en bewaakt het overzicht.
  • Gebruikt probleemoplossend vermogen in de projectgroep: speelt in op kansen en bedreigingen, combineert creativiteit met realiteitszin en draagt bruikbare oplossingen aan.

Studielast

Werkproces 1.2:

  • 30 klokuren begeleide onderwijstijd
  • 60 klokuren zelfstudie

Werkproces 1.3:

  • 30 klokuren begeleide onderwijstijd
  • 60 klokuren zelfstudie

Examenopdrachten voor de student

Opdracht 2 – D1-K1-W2:

Werk aan de hand van een groepsopdracht jouw rapport uit, waarbij de gehanteerde informatiebronnen, de analyse en de weergave van de informatie voldoende zijn om in verschillende situaties juiste en betrouwbare informatie te verstrekken.

  • Je ontvangt van jouw docent een groepsopdracht. Op basis van die groepsopdracht ga je – samen met de andere leden van jouw projectgroep – informatie zoeken, selecteren en analyseren.
  • Je definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofd- en bijzaken en trekt logische conclusies.
  • Je stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en je bent kritisch ten opzichte van de weergave van informatie.
  • Je formuleert vlot, bondig en in correct Nederlands (3F). Je stemt de informatie af op de vraag/behoefte en doelgroep. Je bent volledig in de bronvermelding.

 Product: uitwerking van studieopdracht (individueel).


Opdracht 3 – D1-K1-W3:

Tijdens het werken in projectgroepen laat je zien dat je kan samenwerken.

  • Jij en jouw mede-projectgroepleden nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het proces en resultaat.
  • Je staat open voor de inbreng van anderen, komt afspraken na en lost meningsverschillen op.
  • Jij en jouw mede-projectgroepleden formuleren heldere doelen en stappen, jullie houden je aan de planning en daaraan gekoppelde deadlines en jullie bewaken de voortgang.
  • Tijdens het werken in de projectgroep gebruik je jouw probleemoplossend vermogen. Je draagt suggesties aan ter verbetering van het groepswerk/groepsproces.

Verzamel aan de hand van het feedbackformulier dat je van jouw docent krijgt feedback van jouw begeleider en van minimaal drie medestudenten van jouw functioneren in de projectgroep. Doe dat minimaal twee keer tijdens het keuzedeel. In totaal voeg je dus minimaal acht ingevulde feedbackformulieren toe aan jouw portfolio.

Reflecteer op de gegeven feedback en beschrijf in welke aspecten je jezelf herkent en in welke aspecten niet. Stel eventueel verduidelijkingsvragen aan jouw begeleider en de medestudenten die jou van feedback hebben voorzien.

Reflecteer zelf ook op jouw functioneren in de projectgroep: wat deed je goed en wat zou je als verbeterpunt aanmerken?

 

Product: feedback op het functioneren en reflectie daarop.





Naar boven
/var/www/demo2.blendedlearning.learningmatters.nl