Curriculumontwerp keuzedeel voorbereiding hbo Algemeen

Formele inhoud/werkproces
Inhoud en afsluiting
Didactische werkvormen
Porfolio / op te leveren resultaten
Werkproces 1.1
Oriënteert zich
op hbo opleidingen en beroepen
  • Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar hbo opleidingen, beroepen en beroepsperspectieven.
  •  
  • Motivatiebrief schrijven met conclusies
 
Examenopdrachten  
  • Informatie verzamelen over het hbo-beroepenveld en over hbo-opleidingen. Een verslag een met daarin opgenomen een overzicht op van de gebruikte bronnen  
  • Beschrijving welk(e) beroep(en) en welke opleiding(en) de  interesse heeft (hebben) van de student en waarom dat zo is.
Product:
  • Verslag op oriëntatie op hbo vervolgstudie
Thema  1
Thema: Kernkwaliteiten en kernkwadranten
BOT
Inleiding van het keuzedeel voorbereiding hbo.
  • Werkproces 1 en beoordelingscriteria.
  • Uitleg Kernkwaliteiten en kernkwadrantenspel
  • Spelen van het kernkwadrantenspel
  • Zelfstudie
  • Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
  • Verslag kern-kwaliteiten met motivatie
thema 2
Thema: Kies actief
BOT
Uitleg over Kies actief en competenties
Begeleiden invullen Kies actief test
De resultaten van de Kies actief test bespreken
Zelfstudie
Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
  • Een print van de uitslag van de Kies Actief test
Beschrijving op basis van de uitslag waar je nu staat en waar je aan wilt gaan werken in dit keuzedeel.
thema 3
Thema:  interview
BOT
Interviewtechnieken
Interviewoefening in duo’s.
Uitleg over interviewopdracht en het schrijven van het interviewverslag.
Zelfstudie
Voorbereiden interview
  • Afnemen interview
  • Schrijven interviewverslag
  • Een interviewverslag van het gesprek met een student van de beoogde hbo-opleiding.
thema 4
Themameeloopdag
BOT
  • LOB gesprek
  • Zelfstudie
  • Meeloopdag
  • Verslaglegging meeloopdag
  • Korte verslaglegging van de meeloopdag
thema  5
Thema: motivatiebrief
BOT 
  • Uitleg over opbouw motivatiebrief
  • Bespreken van voorbeelden
Zelfstudie
  • Informatie verzamelen
  • Schrijven van de motivatiebrief
  • Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding
Formele inhoud/werkproces
Inhoud en afsluiting
Didactische werkvormen
 
 Porfolio / op te leveren resultaten
Werkproces 1.2
Zoekt, selecteert en analyseert informatie ten behoeve van een (studie)
opdracht

Werkproces 1.3
Werkt samen in project- groepen.

Werkproces 1.2 en 1.3 worden integraal behandeld
1.2: Aan de hand van een groepsopdracht een rapport uitwerken, waarbij de gehanteerde informatiebronnen, de analyse en de weergave van de informatie voldoende zijn om in verschillende situaties juiste en betrouwbare informatie te verstrekken.

 Examenopdrachten 1.2
  • De student ontvangt een groepsopdracht. Op basis van die groepsopdracht gaat hij  – samen met de andere leden van de projectgroep – informatie zoeken, selecteren en analyseren.
  • De student definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofd- en bijzaken en trekt logische conclusies.
  • De student stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en is  kritisch ten opzichte van de weergave van informatie.
  • De student formuleert vlot, bondig en in correct Nederlands (3F). Hij stemt de informatie af op de vraag/behoefte en doelgroep en is volledig in de bronvermelding.
  • 1.3: De student laat zien dat hij kan samenwerken in projectgroepen
  • Examenopdrachten 1.3:
  •  Projectgroepleden nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het proces en resultaat.
  • Projectgroepleden staan open voor de inbreng van anderen, komen afspraken na en lossen meningsverschillen op.
  • Projectgroepleden formuleren heldere doelen en stappen, houden zich aan de planning en daaraan gekoppelde deadlines en  bewaken de voortgang.
  • Tijdens het werken in de projectgroep toont de student probleemoplossend vermogen en draagt suggesties aan ter verbetering van het groepswerk/ groepsproces
thema 6
Thema: projectmatig werken en rollen in een werkgroep
BOT
Uitleg over werkproces 1.2 en 1.3 en beoordelingscriteria.
Projectmatig werken.
Verschillende rollen in een projectgroep
Denkhoeden van Bono
Belbin test
Samenstellen van de projectgroepen
Zelfstudie
Bestuderen van achtergrondinformatie
Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
  • Een verslag met beschrijving van twee of drie natuurlijke teamrollen met een koppeling aan de denkhoeden van Bono 
thema 7
Thema: competenties en samenwerken
BOT
Competenties
Introductie groepsopdracht
Vergaderen
Samenwerkingscontract
Vergaderoefening
Zelfstudie
Bestuderen van achtergrondinformatie
Samenwerkingscontract opstellen
  • Samenwerkingscontract
thema 8
Thema: plan van aanpak
BOT
Bestuderen van achtergrondinformatie
Plan van aanpak
Zelfstudie
Bestuderen achtergrondinformatie
  • Opstellen plan van aanpak
  • Plan van aanpak
thema 9
Thema: informatie verzamelen
BOT
Informatie verzamelen
Zoekplan
Betrouwbaarheid van informatiebronnen  
Zelfstudie
Invullen en uitvoeren zoekplan
Checken betrouwbaarheid van de bronnen
  • Zoekplan
  • Checklist betrouwbaarheid bronnen
thema 10
Thema: lezen en samenvatten van teksten
BOT
Leesstrategieën
Samenvatten
Zelfstudie
Bestuderen van achtergrondinformatie
Artikel samenvatten
  • Samenvatting artikel
thema 11
Thema: verslag schrijven en bronvermelding 
BOT
Uitleg over het schrijven van een verslag
APA richtlijnen
Zelfbeoordeling schrijfvaardigheden
Oefening bronvermelding volgens APA
Zelfstudie
Opdracht deel individuele opdracht
  • Uitwerking deel van de individuele opdracht
thema 12
Thema: feedback geven en ontvangen
BOT
Uitleg over feedback geven
Uitleg over feedback ontvangen
Oefenen met feedback geven en ontvangen
Zelfstudie
Bestudeer achtergrondinformatie
  • Feedback geven en vragen aan mede-groepsleden
  • Reflecteren op rol in de groepsopdracht
  • Een feedbackformulier voor elk lid van de projectgroep.
  • Een reflectieverslag over je rol in de groepsopdracht naar aanleiding van de ontvangen feedbackformulieren en zelfreflectie.
thema 13
Thema: argumenteren en presenteren
BOT
Uitleg over argumenteren
Uitleg over presenteren
Debatoefening
Zelfstudie
Eindproduct groepsopdracht afronden
  • Portfolio compleet
 
thema 14
Thema: presentatie eindproducten groepsopdracht
BOT
Presentatie aan elkaar en aan de docent
 
  • Presentatie eindresultaat
  •  
Formele inhoud/werkproces
Inhoud en afsluiting
Didactische werkvormen
Porfolio / op te leveren resultaten
Werkproces 1.4
 
Reflecteert op gedrag en resultaten
Reflectie op het studiekeuzeproces
Examenopdrachten:
  • Beginsituatie ten aanzien van de hbo-competenties in beeld brengen
  • Eindsituatie ten aanzien van de hbo-competenties in beeld brengen: reflectie op gedrag en resultaten
  • Student maakt een gefundeerde keuze voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan.
  • Het keuzedeel wordt afgesloten met een portfolio examen
thema15
Thema: reflecteren
BOT
Reflecteren
STARR methode
Zelfstudie
  • Bestuderen achtergrondinformatie
  • Kies actief test invullen
  • Reflectieverslag over de (leer)ervaringen opgedaan in het keuzedeel aan de hand van datgene dat je geleerd hebt over reflecteren en feedback gaat vastleggen in je reflectieverslag. 
  • Reflectieverslag
thema 16
Thema: portfolio examen en CGI
BOT
Voorbereiding op het examen
Oefenen CGI
Zelfstudie
Voorbereiding op het portfolio-examen



Formele  inhoud/werkproces  Inhoud en afsluiting  Didactische  werkvormen  Portfolio / op te leveren resultaten 
Werkproces 1.1
Oriënteert zich op hbo opleidingen en beroepen 
A. Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren  naar hbo opleidingen, beroepen en beroepsperspectieven.
   
B. Motivatiebrief schrijven met conclusies
   
Examenopdrachten  
   
- Informatie verzamelen over het  hbo-beroepenveld en over hbo-opleidingen. Een verslag een met daarin  opgenomen een overzicht op van de gebruikte bronnen  
   
- Beschrijving welk(e) beroep(en) en welke opleiding(en) de  interesse  heeft (hebben) van de student en waarom dat zo is.
   
Product:
   
 - Verslag op oriëntatie op hbo vervolgstudie
Thema  1  Thema: Kernkwaliteiten  en kernkwadranten  - Verslag  kern-kwaliteiten met motivatie
BOT 
-  Inleiding van het keuzedeel voorbereiding hbo. 
-  Werkproces 1 en beoordelingscriteria.
- Uitleg  Kernkwaliteiten en kernkwadrantenspel
- Spelen  van het kernkwadrantenspel
Zelfstudie
-  Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
thema 2  Thema: Kies  actief  - Een print van de uitslag van de Kies Actief  test
   
- Beschrijving op basis van de  uitslag waar je nu staat en waar je aan wilt gaan werken in dit  keuzedeel. 
BOT 
- Uitleg  over Kies actief en competenties 
-  Begeleiden invullen Kies actief test 
- De  resultaten van de Kies actief test bespreken 
Zelfstudie 
-  Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag 
thema 3  Thema:  interview  - Een  interviewverslag van het gesprek met een student van de beoogde  hbo-opleiding.
BOT 
-  Interviewtechnieken 
-  Interviewoefening in duo’s. 
- Uitleg  over interviewopdracht en het schrijven van het interviewverslag. 
Zelfstudie 
-  Voorbereiden interview 
-  Afnemen interview
-  Schrijven interviewverslag
thema 4  Thema: meeloopdag  - Korte  verslaglegging van de meeloopdag
BOT 
- LOB  gesprek
Zelfstudie
-  Meeloopdag
-  Verslaglegging meeloopdag
thema  5  Thema: motivatiebrief  - Een  motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding
BOT  
- Uitleg  over opbouw motivatiebrief
-  Bespreken van voorbeelden
Zelfstudie 
-  Informatie verzamelen
-  Schrijven van de motivatiebrief


Werkproces 1.1

Formele inhoud/werkproces
Inhoud en afsluiting
Didactische werkvormen
Porfolio / op te leveren resultaten
Werkproces 1.1
Oriënteert zich
op hbo opleidingen en beroepen
  • Individueel onderzoek opzetten en uitvoeren naar hbo opleidingen, beroepen en beroepsperspectieven.
  •  
  • Motivatiebrief schrijven met conclusies
 
Examenopdrachten  
  • Informatie verzamelen over het hbo-beroepenveld en over hbo-opleidingen. Een verslag een met daarin opgenomen een overzicht op van de gebruikte bronnen  
  • Beschrijving welk(e) beroep(en) en welke opleiding(en) de  interesse heeft (hebben) van de student en waarom dat zo is.
Product:
  • Verslag op oriëntatie op hbo vervolgstudie
Thema  1
Thema: Kernkwaliteiten en kernkwadranten
BOT
Inleiding van het keuzedeel voorbereiding hbo.
  • Werkproces 1 en beoordelingscriteria.
  • Uitleg Kernkwaliteiten en kernkwadrantenspel
  • Spelen van het kernkwadrantenspel
  • Zelfstudie
  • Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
  • Verslag kern-kwaliteiten met motivatie
thema 2
Thema: Kies actief
BOT
Uitleg over Kies actief en competenties
Begeleiden invullen Kies actief test
De resultaten van de Kies actief test bespreken
Zelfstudie
Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
  • Een print van de uitslag van de Kies Actief test
Beschrijving op basis van de uitslag waar je nu staat en waar je aan wilt gaan werken in dit keuzedeel.
thema 3
Thema:  interview
BOT
Interviewtechnieken
Interviewoefening in duo’s.
Uitleg over interviewopdracht en het schrijven van het interviewverslag.
Zelfstudie
Voorbereiden interview
  • Afnemen interview
  • Schrijven interviewverslag
  • Een interviewverslag van het gesprek met een student van de beoogde hbo-opleiding.
thema 4
Themameeloopdag
BOT
  • LOB gesprek
  • Zelfstudie
  • Meeloopdag
  • Verslaglegging meeloopdag
  • Korte verslaglegging van de meeloopdag
thema  5
Thema: motivatiebrief
BOT 
  • Uitleg over opbouw motivatiebrief
  • Bespreken van voorbeelden
Zelfstudie
  • Informatie verzamelen
  • Schrijven van de motivatiebrief
  • Een motivatiebrief waarin je aangeeft waarom jij vindt dat je geschikt bent om te starten aan deze opleiding


Werkproces 1.2 en 1.3

Formele inhoud/werkproces
Inhoud en afsluiting
Didactische werkvormen
 
 Porfolio / op te leveren resultaten
Werkproces 1.2
Zoekt, selecteert en analyseert informatie ten behoeve van een (studie)
opdracht


Werkproces 1.3
Werkt samen in project- groepen.


Werkproces 1.2 en 1.3 worden integraal behandeld
1.2: Aan de hand van een groepsopdracht een rapport uitwerken, waarbij de gehanteerde informatiebronnen, de analyse en de weergave van de informatie voldoende zijn om in verschillende situaties juiste en betrouwbare informatie te verstrekken.

 Examenopdrachten 1.2
  • De student ontvangt een groepsopdracht. Op basis van die groepsopdracht gaat hij  – samen met de andere leden van de projectgroep – informatie zoeken, selecteren en analyseren.
  • De student definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofd- en bijzaken en trekt logische conclusies.
  • De student stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en is  kritisch ten opzichte van de weergave van informatie.
  • De student formuleert vlot, bondig en in correct Nederlands (3F). Hij stemt de informatie af op de vraag/behoefte en doelgroep en is volledig in de bronvermelding.
  • 1.3: De student laat zien dat hij kan samenwerken in projectgroepen
  • Examenopdrachten 1.3:
  •  Projectgroepleden nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het proces en resultaat.
  • Projectgroepleden staan open voor de inbreng van anderen, komen afspraken na en lossen meningsverschillen op.
  • Projectgroepleden formuleren heldere doelen en stappen, houden zich aan de planning en daaraan gekoppelde deadlines en  bewaken de voortgang.
  • Tijdens het werken in de projectgroep toont de student probleemoplossend vermogen en draagt suggesties aan ter verbetering van het groepswerk/ groepsproces
thema 6
Thema: projectmatig werken en rollen in een werkgroep
BOT
Uitleg over werkproces 1.2 en 1.3 en beoordelingscriteria.
Projectmatig werken.
Verschillende rollen in een projectgroep
Denkhoeden van Bono
Belbin test
Samenstellen van de projectgroepen
Zelfstudie
Bestuderen van achtergrondinformatie
Verwerkingsopdracht in de vorm van een verslag
  • Een verslag met beschrijving van twee of drie natuurlijke teamrollen met een koppeling aan de denkhoeden van Bono 
thema 7
Thema: competenties en samenwerken
BOT
Competenties
Introductie groepsopdracht
Vergaderen
Samenwerkingscontract
Vergaderoefening
Zelfstudie
Bestuderen van achtergrondinformatie
Samenwerkingscontract opstellen
  • Samenwerkingscontract
thema 8
Thema: plan van aanpak
BOT
Bestuderen van achtergrondinformatie
Plan van aanpak
Zelfstudie
Bestuderen achtergrondinformatie
  • Opstellen plan van aanpak
  • Plan van aanpak
thema 9
Thema: informatie verzamelen
BOT
Informatie verzamelen
Zoekplan
Betrouwbaarheid van informatiebronnen  
Zelfstudie
Invullen en uitvoeren zoekplan
Checken betrouwbaarheid van de bronnen
  • Zoekplan
  • Checklist betrouwbaarheid bronnen
thema 10
Thema: lezen en samenvatten van teksten
BOT
Leesstrategieën
Samenvatten
Zelfstudie
Bestuderen van achtergrondinformatie
Artikel samenvatten
  • Samenvatting artikel
thema 11
Thema: verslag schrijven en bronvermelding 
BOT
Uitleg over het schrijven van een verslag
APA richtlijnen
Zelfbeoordeling schrijfvaardigheden
Oefening bronvermelding volgens APA
Zelfstudie
Opdracht deel individuele opdracht
  • Uitwerking deel van de individuele opdracht
thema 12
Thema: feedback geven en ontvangen
BOT
Uitleg over feedback geven
Uitleg over feedback ontvangen
Oefenen met feedback geven en ontvangen
Zelfstudie
Bestudeer achtergrondinformatie
  • Feedback geven en vragen aan mede-groepsleden
  • Reflecteren op rol in de groepsopdracht
  • Een feedbackformulier voor elk lid van de projectgroep.
  • Een reflectieverslag over je rol in de groepsopdracht naar aanleiding van de ontvangen feedbackformulieren en zelfreflectie.
thema 13
Thema: argumenteren en presenteren
BOT
Uitleg over argumenteren
Uitleg over presenteren
Debatoefening
Zelfstudie
Eindproduct groepsopdracht afronden
  • Portfolio compleet
 
thema 14
Thema: presentatie eindproducten groepsopdracht
BOT
Presentatie aan elkaar en aan de docent
 
  • Presentatie eindresultaat 


Werkproces 1.4

Formele inhoud/werkproces
Inhoud en afsluiting
Didactische werkvormen
Portfolio / op te leveren resultaten
Werkproces 1.4
 
Reflecteert op gedrag en resultaten
Reflectie op het studiekeuzeproces
Examenopdrachten:
  • Beginsituatie ten aanzien van de hbo-competenties in beeld brengen
  • Eindsituatie ten aanzien van de hbo-competenties in beeld brengen: reflectie op gedrag en resultaten
  • Student maakt een gefundeerde keuze voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan.
  • Het keuzedeel wordt afgesloten met een portfolio examen
thema 15
Thema: reflecteren
BOT
Reflecteren
STARR methode
Zelfstudie
  • Bestuderen achtergrondinformatie
  • Kies actief test invullen
  • Reflectieverslag over de (leer)ervaringen opgedaan in het keuzedeel aan de hand van datgene dat je geleerd hebt over reflecteren en feedback gaat vastleggen in je reflectieverslag. 
  • Reflectieverslag
thema 16
Thema: portfolio examen en CGI
BOT
Voorbereiding op het examen
Oefenen CGI
Zelfstudie
Voorbereiding op het portfolio-examen





Naar boven
/var/www/demo2.blendedlearning.learningmatters.nl