Thema 9: Informatie zoeken
Inleiding
Om inhoud te geven aan het project is het van belang om informatie te verzamelen. Hoe je informatie zoekt, selecteert en analyseert, zal daarom in dit thema ook aan de orde komen. Van de studenten wordt het volgende gedrag verwacht ten aan zien van zoeken, selecteren en analyseren van informatie voor de opdracht:
- Gebruikt analyserend vermogen: definieert het probleem, bekijkt zaken vanuit verschillende invalshoeken, onderscheidt hoofd- en bijzaken en trekt logische conclusies.
- Stelt zich onderzoekend op: stelt vragen, vergelijkt verschillende bronnen, toetst bronnen op relevantie en betrouwbaarheid en is kritisch ten opzichte van de weergave van informatie.
- Formuleert vlot, bondig en in correct Nederlands, stelt informatie af op de vraag en de doelgroep, en is volledig in bronvermelding.
Aanvullende informatie
|
|
Begeleiding van de student door de docent
|
Uitleg over informatie verzamelen / opstellen zoekplan
Uitleg over betrouwbaarheid informatiebronnen |
Didactische werkvormen
|
Klassikaal uitleg (inclusief video’s tonen)
In groepjes bespreken onderzoeksvragen uit de groepsopdracht |
Materialen
|
Video’s:
Hoe gebruik ik een stappenplan Hoe ga ik van onderwerp naar onderzoeksvraag Bijlage 10: ‘Zoekplan informatie zoeken’ Bijlage 11: ‘Checklist betrouwbaarheid informatiebronnen’ |
Achtergrondinformatie
|
Toolbox informatievaardigheden Fontys hogescholen
http://toolbox.fontysdienstoeno.nl/ Brand-Gruwel, F. L. J. M., & Wopereis, I. G. J. H. (2014). Word informatievaardig: digitale informatie selecteren, beoordelen en verwerken. Groningen: Noordhoff Uitgevers Boekhorst, A. K., Kwast, I., & Koers, D. (2004). Informatievaardigheden. Utrecht: LEMMA. Video’s slim zoeken HvA http://www.hva.nl/bibliotheek/diensten/ondersteuning/zoeken/videos-slim-zoeken/videos-slim-zoeken.html |
Opdrachten
Opdracht – Bestudeer achtergrond informatie
- Bestudeer bijlage 10 ‘Zoekplan informatie verzamelen’
- Bestudeer bijlage 11 ‘Checklist betrouwbaarheid informatiebronnen’
Opdracht – zoekplan
Als je informatie gaat zoeken maak je vooraf een zoekplan. Dit is de eerste fase van het informatievaardighedenproces. Het oriënteren en definiëren is een belangrijke stap in het zoeken naar informatie. Bepalen wat je gaat zoeken met welke trefwoorden en je onderwerp afbakenen zijn essentieel om gericht literatuuronderzoek te kunnen doen. Beschrijf in stap 1 t/m 6 van het ‘zoekplan informatie verzamelen’ je zoekstrategie voor de groepsopdracht en ga deze vervolgens uitvoeren. Verdeel de taken binnen de groep zodat er voor elk van de drie vragen een zoekstrategie uitgezet wordt. Bespreek vervolgens de resultaten in de groep en ga vervolgens gezamenlijk de zoekstrategie uitvoeren. Leg minimaal 3 zoekresultaten vast in stap 7 van het zoekplan. Minimaal één zoekresultaat is een tijdschriftartikel.
Opdracht – betrouwbaarheid van informatiebronnen
Op internet kan iedereen alles wat hij wil verkondigen. Er is geen commissie die eist dat de informatie juist is of dat de uitingen objectief zijn. Ook is hier het verschil tussen commerciële informatie, propaganda e.d. niet altijd even duidelijk. Je moet dus steeds zelf uitzoeken of de informatie betrouwbaar genoeg is. Het is daarom belangrijk dat je de gevonden informatie controleert met behulp van geredigeerde informatie. Controleer minimaal drie van de gevonden bronnen met behulp van de ‘checklist betrouwbaarheid informatiebronnen’.
Op te leveren resultaat
Een compleet ingevuld zoekplan met zoekresultaten voor de groepsopdracht (zie thema 7) waarbij gebruikt is gemaakt van de ‘checklist betrouwbaarheid informatiebronnen’ (drie bronnen zijn uitgewerkt).