Thema 7: Competenties en samenwerken
Inleiding
Tijdens dit thema wordt de opdracht geïntroduceerd. Met deze opdracht laat je zien dat de samenwerking met je groepsgenoten heeft bijgedragen aan een positief resultaat. Dit wordt zichtbaar in een verslag.
Van de studenten wordt het volgende gedrag verwacht ten aanzien van samenwerken in groepen:
- Laat bereidheid tot samenwerken zien: draagt gezamenlijke verantwoordelijkheid voor proces en resultaat, staat open voor de inbreng van anderen, komt afspraken na en lost meningsverschillen op.
- Werkt systematisch: formuleert heldere doelen en stappen, houdt zich aan deadlines en bewaakt het overzicht.
- Gebruikt probleemoplossend vermogen in de projectgroep: speelt in op kansen en bedreigingen, combineert creativiteit met realiteitszin en draagt bruikbare oplossingen aan.
De onderliggende competenties zijn:
- Samenwerken en overleggen
- Analyseren
- Creëren en innoveren
- Plannen en organiseren
Aanvullende informatie
|
|
Begeleiding van de student door de docent
|
Uitleg over competenties
Introductie groepsopdracht en bijbehorende opdracht Uitleg / tips over vergaderen in een project Uitleg over het Samenwerkingscontract |
Didactische werkvormen
|
Klassikaal uitleg
In groepjes oefenen met vergaderen Klassikaal bespreken van de vergaderoefening |
Materialen
|
Bijlage 6: ‘Werken aan competenties’
Bijlage 7: ‘Tips voor vergaderen en voorzitten’ Bijlage 8: ‘Opzet voor een samenwerkingscontract’ |
Achtergrondinformatie
|
Dublin descriptoren
https://marxmit.wordpress.com/links/dublin-descriptoren/ Luken,T. (2004). Zijn competenties meetbaar? : dilemma en uitweg bij het werkbaar maken van het competentiebegrip. Tijdschrift voor hoger onderwijs 22, 1 http://home.planet.nl/~tluken/ArtikelTvHO%20A4.pdf Braas, C.W.P. (2007). Vergaderen. Groningen: Wolters-Noordhoff |
Opdrachten
Opdracht- Bestudeer achtergrond informatie
- Bestudeer bijlage 6 ‘Werken aan competenties’
- Bestudeer bijlage 7 ‘Tips voor vergaderen en voorzitten’
- Bestudeer bijlage 8 ‘Opzet voor een samenwerkingscontract’
Opdracht – Groepsopdracht
De groepsopdracht is een belangrijk deel van het keuzedeel voorbereiding naar hbo.
In deze opdracht werk je samen met een groep aan een groepsopdracht. Je leert hierdoor de vervolgopleiding(en) waarnaar je interesse uitgaat beter kennen. Daarnaast leer je een opdracht uitwerken op het niveau van het hbo.
Hierdoor kun je straks een betere keuze maken.
Met deze opdracht laat je zien dat de samenwerking met je groepsgenoten heeft bijgedragen aan een positief resultaat. Dit wordt zichtbaar in een verslag.
Deze projectopdracht is een zogenoemd open opdracht. ‘Open’ wil zeggen dat de opdracht sterk leunt op je eigen initiatief en niet vooraf in een uitgebreide opdracht in stapjes gestructureerd is. Je bedenkt met je groepje een vraagstelling en zoekt samen uit in welke deelvragen je hoofdvraag uiteenvalt en welke onderzoekstappen je moet nemen. De totale opdracht beslaat vijf stappen.
Dit hoofdstuk geeft hulp bij het doorlopen van deze stappen.
Bij het uitwerken van deze groepsopdracht maak je ook gebruik van de stof uit de thema’s 8 t/m 13.
Stap 1 Oriëntatie
Introductie en voorlichting
|
Bij het uitvoeren van deze projectopdracht begin je met het vaststellen van jullie onderwerp. Wat wil je gaan onderzoeken? Waar willen jullie meer van weten? Waar zou je deze informatie kunnen vinden?
1.1 Kies je onderwerp
- Kies een onderwerp waarover je iets wilt gaan onderzoeken. Vraag je hierbij af wat je daarvan wilt weten: dit is de hoofdgedachte.
- Kies een onderwerp dat je zelf interessant vindt en dat aansluit bij de opleiding(en) waarin jij geïnteresseerd bent. Zo blijf je gemotiveerd om eraan te werken.
- Begin al met lezen over je onderwerp.
Misschien wil je wel onderzoeken wat apps over gezondheidszorg kunnen betekenen voor een van de beroepen in de gezondheidszorg of wil je achterhalen hoe dyslexie ontstaat. Zodra je een onderwerp hebt, ga je kijken wat er zo opvallend is aan dat onderwerp.Veel hbo-scholen hebben op hun websites suggesties voor onderwerpen beschreven, ga daar eens naar op zoek.
Hieronder staan al enkele onderwerpen genoemd.
- Wat wordt verstaan onder het snijvlak gezondheidszorg en techniek?
- Wat is het effect van stemproblemen voor zangers?
- Wat voor impact kunnen stemproblemen hebben op de maatschappij?
- Hoe werkt de stem?
- Wat is het nadelige effect van fastfood?
- Waar moet een sporter opletten met voeding?
- Hoe kun je mensen bewustmaken van goede voeding?
- Wie zijn de betrokkenen in de keten van verloskundige zorg?
- Welke etnische verschillen rond de zwangerschap kom je tegen?
De volgende methode kan jullie verder helpen bij het bepalen van een onderwerp.
Brainstorm
Schrijf met trefwoorden onderwerpen op waar je interesse voor hebt of een eigen mening over hebt. Gebruik kranten, boeken, tijdschriften, Internet, gesprekken met deskundigen om ideeën op te doen.
Streep onderwerpen/trefwoorden weg
- die je niet interesseren;
- die zo breed zijn dat je er niet in kunt duiken;
- waar moeilijk informatie over te vinden is.
1.2 Hoofd- en deelvragen
Stel één hoofdvraag. Probeer een aantal deelvragen bij deze hoofdvraag te formuleren. Deelvragen zijn hulpvragen om de belangrijkste vraag, de hoofdvraag, te kunnen beantwoorden.
1.3 Zoeken naar informatie
Let op: op internet is zoveel informatie te vinden dat je snel afdwaalt van wat je eigenlijk wil onderzoeken. Focus op je zoektermen en je vraagstelling.
1.4 Mogelijke onderwerpen
Hieronder staan enkele onderwerpen waaruit je een keuze kunt maken. Je mag echter ook iets heel anders nemen. Zorg er wel voor dat je onderwerp relatie heeft met de opleiding(en) die je misschien wilt gaan volgen op het hbo.
- Medicalisering: wel of juist niet?
- Gezond ouder worden. Hoe doe je dat?
- Gebruikmaken van de zorg: veel of weinig
- Apps in de gezondheidszorg
- Apps voor bewegen
- Zorg en technologie
Enkele websites waarop je kunt zoeken naar onderwerpen:
Stap 2 Beginnen
Begin maken met het verslag, denk hierbij aan:
|
2.1 Begrenzen van de onderzoeksvraag en deelvragen
Met de onderzoeksvraag en deelvragen maak je duidelijk wat je wel en wat je niet aan de orde stelt.
Wanneer je goed hebt nagedacht over de onderzoeksvraag, word je minder snel verleid zijwegen te gaan bewandelen. Daarnaast kun je uit beschikbare informatie het bruikbare beter selecteren. Bovendien kun je met een duidelijke onderzoeksvraag betere conclusies formuleren.
2.1.3 Overleg ook vooral met je begeleidend vakdocent
Stap 3 aanvang en voortgang
Denk hierbij aan:
|
3.1 Eventueel
- deelvragen (her)formuleren
- (her)formuleren en bijstellen van de onderzoeksvraag en deelvragen;
- welke werkwijze/methode ga ik voor mijn onderzoek toepassen?
- welke informatie bronnen of hulpmiddelen heb ik nodig?
- welke presentatievorm kies ik?
Voor antwoorden op deze vragen: overleg met je begeleidend docent.
Denk aan je bronnenboek en je logboek.
3.2 Nog steeds problemen met vragen formuleren?
Al lezende, tijdens het maken van een samenvatting of het overzicht, kun je tot de ontdekking komen dat je de onderzoeksvraag moet aanpassen. Dat moet je dan zeker doen! Probeer een en ander altijd in het licht te zien van een geheel en probeer voor ogen te houden waar je naartoe wil werken.
Begin je zoektocht bij gemakkelijk toegankelijke informatiebronnen. Zoek op de site van de opleiding of kijk bijvoorbeeld eens bij een praktijk voor ergotherapie of bij een tandartspraktijk. Je kunt je ook verdiepen in studieboeken. Verzamel in het begin zo veel mogelijk trefwoorden rond een onderwerp. Aan de hand van trefwoorden kun je eenvoudiger informatie opsporen op het internet of in de mediatheek.
Noteer altijd de volledige gegevens van boeken, tijdschriften en artikelen in je bronnen- materialenlijst. Hiermee voorkom je, bij het definitief samenstellen van de literatuurlijst, veel onnodig zoekwerk achteraf. Schrijf de internetsites waar je informatie uit hebt gehaald op.
Ook met een interview, een enquête, het uitvoeren van proeven, veldwerk, excursie, een bezoek aan bedrijven of instellingen kun je informatie verzamelen.
Zie ook: http://www.ru.nl/onderwijs/profielwerkstuk/stappenplan/
Stap 4 Afronding verslag
Denk hierbij aan
|
Stap 4 geeft veel ruimte voor verbeteringen en aanscherping. Het wordt een voorlopige versie van het gehele verslag. Je maakt deze versie op basis van de feedback en voorstellen uit stap 3.
In deze stap verricht je het meeste werk, in feite is je opdracht na stap 4 zo goed als af. Ook hier is goed overleg met de begeleidend docent nodig.
Stap 5 Definitieve versie
Denk hierbij aan:
|
In deze laatste Stap is het alleen nog afwerken. Je brengt de laatste verbeteringen aan, rekening houdend met de feedback die je hebt gekregen na Stap 3, indien nodig, in alle hoofdstukken. Je overziet het geheel en voegt de eventuele bijlagen, het logboek en de bronnenlijst toe.
Zorg voor een goede afwerking en een mooie presentatie van je verslag en lever zowel digitaal als een printversie in bij je begeleidend docent.
Opdracht – Samenwerkingscontract opstellen
Het is in een project belangrijk om duidelijke afspraken te maken met betrekking tot de samenwerking. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in het samenwerkingscontract. Dit contract geeft duidelijkheid over de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de verschillende projectgroep leden. Het gaat om afspraken over wanneer en hoe je elkaar kunt bereiken, hoe jullie bepaalde informatie onderling gaan uitwisselen, op welke wijze jullie buiten de geplande bijeenkomsten met je projectbegeleider gaan communiceren enz. Je maakt daarnaast een planning van de momenten waarop je als projectgroep met elkaar vergadert. Verder leg je vast welke afspraken gelden binnen de projectgroep. Deze afspraken kunnen betrekking hebben op de aanwezigheid van projectgroep leden, de bereikbaarheid van de leden, de individuele voorbereiding voor en deelname tijdens bijeenkomsten, specifieke rollen tijdens de vergaderingen enz. Het is bij al deze onderdelen van belang om niet alleen de afspraken te beschrijven, maar vooral ook de consequenties wanneer een projectgroep lid zich niet aan de afspraken houdt. In bijlage 8 is een mogelijke opzet voor het samenwerkingscontract opgenomen.
Op te leveren resultaat
Een samenwerkingscontract van de projectgroep.